יום שבת, 14 בנובמבר 2009

מעבדת תרבות דימונה


טור אישי – מאת: מיקה יזרעלוביץ, מנכ"ל
כאשר פנתה אלי נועה קנולר לפני כמה חודשים בשאלה אם ניהול מעבדת התרבות של דימונה יכול לעניין אותי, חשבתי שקיבלתי את הזדמנות חיי! האמנתי בכל ליבי כי קיבלתי הצעת עבודה שמשלבת דברים חשובים שהם יקרים לליבי - עולם אמנות הבמה והשפעותיו על החברה בה הוא מתקיים. עולם קסום ומופלא בו אנשים עוסקים בתהליך ארוך של יצירה, מביאים את המחשבות והרעיונות שלהם אל תוך עולם פנטסטי ומקימים אותו לחיים בערב אחד ביחד עם הקהל הנמצא במקום. על חשיבותם של העשייה האמנותית בכלל והתיאטרון בפרט עמדו כבר ביון העתיקה, בעיר אתונה, ערש התיאטרון המערבי, שבה האמינו תושבי העיר כי מוטלת עליהם החובה להגיע ולצפות בתיאטרון. זאת משום שצפייה במחזה מכינה את האזרחים בצורה טובה יותר לפעולה בזמן אמת ועל כן מכשירה אותם להיות אזרחים טובים יותר. מאוחר יותר באירופה הנוצרית ניכסו לעצמם גופי שלטון והמעמדות השולטים את התרבות והאמנות והשתמשו בה להנחיל רעיונות, ערכים ודעות אותם ראו כראויים. בעת המודרנית, עם התבססות רעיון השוויוניות והדמוקרטיה, ערך חופש הדיבור והפלורליזם המחשבתי זכתה האומנות מחד גיסא לחופש ומאידך גיסא לאחריות אדירה. החופש שניתן לאמנות אפשר לה להביע בדרכה את דעות האומן באשר הם, אולם האחריות שנלוותה לה הייתה האחריות החברתית של האמנים להיות חלק ממערך חברתי נרחב אשר מהווה בסיס לעולם רחב של מחשבות ודעות, אופן הצגתם בציבור, מתיחת גבולות ודיאלוג עצמי וקבוצתי אודות נושאים שונים. לעשייה אמנותית בפריפריה יש ערכים נוספים. הראשון מקורות ההשראה של האמן - היום מרביתה של העשייה האמנותית וצריכתה מתקיימת במרכז הארץ, קרי אזור גוש דן. שם יושבים האמנים, שם הם יוצרים ושם הם מופעים, ולכן כמעט בהכרח מאזור זה הם שואבים את מקורות ההשראה שלהם. המקום בו אדם יושב וחי את חייו, המקום בו הוא יוצר והמקום בו הוא מנהל את הדיאלוג עם "לקוחותיו" הוא המקום שמשפיע עליו. על כן עשייה אמנותית מחוץ לאזור זה תהייה בהכרח שונה מזו המתגבשת במרכז. עשייה זו שואבת מתוך מקורות השראה "מקומיים", אשר שונים מאלה שלהם הורגלנו כצרכני תרבות ישראלים, ומכאן כוחם וחשיבותם. השני, אם כי לא הפחות חשוב, הוא תפקידה של האמנות והתיאטרון כסוכן חברתי בסביבה בה היא פועלת וחיה. אמנות ששואבת את ערכיה מהחברה בה היא פועלת ולמענה היא יוצרת ומכירה בחובותיה ובאחריותה לנהל דיאלוג עם הסביבה, היא גורם משפיע בחברה. אין תמיהה אפוא כי הממשלה הגובה מסים המיועדים בחלקם לתחום האמנות, רואה עצמה אחראית לקיים את האמנות ואף למממן אותה על מנת שתתקיים בצורה ראויה בחברה. עשייה אמנותית בפריפריה משמועתה אדירה למקום בו היא מתקיימת. העובדה כי אמנים חיים בפריפריה,יוצרים בה ומופעים בה עבור תושביה הנה משמעותית לחיי הקהילה כולה זאת משום שחיי קהילה עשירים ומגוונים ניזונים ממגוון רחב של אנשים ועשייה נרחבת של פעילויות. אני סבורה אפוא כי תיאטרון המעבדה של דימונה, חשיבותו, תרומתו ותפקידו נובע מתוך כל הדברים הללו. עלינו להציג בצורה נבונה ואיכותית רעיונות שונים, אירועים מיוחדים וסיטואציות מגוונות בצורה נאותה ונגישה על מנת שקהל הצופים שלנו, תושבי העיר דימונה והאזור, יוכלו ליהנות ממגוון מעניין ורחב של מחשבות באמצעות האמנות. תיאטרון המעבדה נועד לאפשר שיח חברתי שיושפע וישפיע על תושבי האזור ועל כל תושבי ישראל ויאפשר להם מקורת השראה פריפריאליים שאפשר שיציג את הדברים מעט אחרת. לפני שאסיים אני פונה אליכם, תושבי דימונה והסביבה ומפצירה בכם - אם כי האחריות לאמנות נופלת ברובה הגדול על האמן, הוא זקוק לכם כדי ליצור. הם עובדים שעות וימים על מנת לחפש את הדרך הנכונה והנאותה להביא את הדברים בצורה מקורית ומעניינת. הרשויות מצידם עוזרים ושותפים על מנת לאפשר עשייה זאת במקומות בהם לא התקיימה העשייה עד עתה. תנו לו יד וכתף. היו שותפים לעשייה. מוטלת עליכם, כאזרחים אחריות גדולה להגיע ולצרוך את העשייה הזאת. לצאת מן הבית, לרכוש כרטיס, להגיע ולראות את הדברים. זו אחריות אדירה ולא תמיד קלה אך גם מהנה, אולם ללא הדיאלוג המשותף הזה, ללא צרכני התרבות אשר יגיעו לצרוך אותה, התרבות תהייה יתומה ולבסוף תחדל להתקיים משום שהתרבות לעולם קיימת רק כאשר רוצים וחפצים בה.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה