יום שני, 12 בינואר 2009

בלעדי ל"דמיונה": חשד כבד לפלילים ברכבת ישראל.

מאת: שלום בר-אבי.
הבטחנו ואנו מקיימים. ושוב הגענו ראשונים למקור המידע שמביא לכם את הסיפור הכי חם בעיר ראשונים, מעודכנים, ואמיתיים.
עננה כבדה מרחפת על רכבת ישראל, העננה מרחפת גם על רכבת דימונה שבעצם כל העניין החל כאן אצלנו בעיר. מה שהחל כסכסוך עבודה פנים ארגוני בתוך הרכבת, המאבק בתוך ועד העובדים ברכבת, והמאבק על הרצון לפטר עובד בכיר מדימונה. המאבק הפנימי הזה בין העובדים שהחל כאן ברכבת דימונה, הוביל את חוקרי ובלשי יחידת ההונאה המשטרתית של מחוז המרכז, לפתיחת תיק פנדורה עב כרס. עובדים מסוימים הגישו תלונות באגף החקירות הארצי של המשטרה וחלק מן העובדים תוחקרו ותושאלו על ידי טובי חוקרי משטרת ישראל. הסערה רק בתחילתה, ואת הסוף אין רואים בקצה המנהרה. קצין בכיר המקורב לחקירה מסר לכתבינו כי זו פרשיה חמורה מאוד בתוך הרכבת וכל תלונה נבדקת ביסודיות גמורה. תחקיר עיתונאי גדול מאוד התפרסם רק לאחרונה באחד העיתונים הגדולים במדינה, והמשטרה לא איחרה לבוא בעקבות התחקיר, יש האומרים כי המשטרה הייתה בסוד העניינים ופעלה באופן סמוי עוד לפני פרסום התחקיר, (יש לציין כי התחקיר העיתונאי בדק מעורבות של פוליטיקאי מוכר מאוד המעורב בפרשה). כרגע העובדות עדיין לא ברורות עד תומם והחקירה רק בעיצומה. מקור בכיר המקורב לחקירה מוסר לנו בעילום שם כי בקרוב מאוד החקירה תתקדם משמעותית ויהיו צפויים מעצרים נרחבים, וחלק מהחומר כבר הוגש לפרקליטות במטרה לגבש טיוטות של כתבי אישום, וזאת על מנת לזרז ולקדם את החקירה. על פניו ולכאורה בידי המשטרה יש ראיות כל שהן לשחיתות והעסקת עובדים כולל בני משפחה בניגוד לחוק, ובניגוד גמור לאינטרסים של הרכבת. המשטרה חוקרת גם האם היה קשר של שתיקה בין הנהלת הרכבת הקודמת לבין מוקדי כוח חזקים בוועד העובדים. השוטרים היו יכולים לעבוד בשקט עוד זמן רב, ולהוציא תחת ידם עוד מידע רב ערך, לו הוציאו צו איסור פרסום גורף על הפרשה עוד בתחילתה. העיתונות הארצית "חגגה" על ההדלפות של עובדי הרכבת חלקם מלוד, חלקם מדימונה וחלקם ממקומות אחרים. המשטרה בודקת חשדות לשחיתות וקבלת שוחד ברכבת ישראל. בלשי וחוקרי יחידת ההונאה של מחוז המרכז פשטה על משרדי ועד העובדים ברכבת בלוד ובתל-אביב. וכל זאת במסגרת חקירת חשדות חמורות מאוד בפרשיית שחיתות גדולה בהיקפה. על-פי החשד, ספקי שירותים של הרכבת העניקו טובות הנאה ושוחד לבכירים בוועד העובדים, על-מנת לזכות במכרזים רשמיים. עוד נבדק חשד כי בכירים בוועד העובדים גבו "דמי כניסה" מעובדים חדשים: עובדים נדרשו לשלם סכומים המגיעים לעשרות אלפי שקלים תמורת קבלתם לעבודה ברכבת ישראל. יש לציין כי נושא זה נבדק על-ידי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, במסגרת דו"ח הביקורת לשנת 2007. במסגרת חקירת המשטרה, נבדקת מעורבותם של בכירי ועד העובדים ברכבת, ובהם יו"ר ועד העובדים הארצי, שאול עוקיש, סגנו, ובכירים לשעבר בחברה ובוועדי העובדים. מהמשטרה נמסר כי כבר ביוני האחרון נפתחה חקירה סמויה, שנגעה לחשדות שהועלו נגד בכירי ועד העובדים. מתחילתה, החקירה מתמקדת בחשדות של קבלת טובות הנאה ושוחד. בפשיטה שנערכה היום, אספו שוטרי יחידת ההונאה מסמכים שונים, ועצרו לחקירה ארבעה עובדים. יש לציין כי עוקיש הוזכר בעבר בדו"ח מבקר המדינה בנושא העסקת קרובים ברכבת ישראל. כך למשל, דיווח המבקר כי בתו מונתה לתפקיד רכזת כוח אדם בחברה, וזאת למרות שלפני כן שימשה כמוכרת באחת מתחנות הרכבת, ולאחר מכן כמזכירה. בדו"ח נכתב כי הבת מונתה לתפקיד למרות שלא היו לא השכלה או ניסיון בתחום ניהול כוח אדם, אך בתו של עוקיש טענה בתגובה כי עברה ברכבת קורס לרכזות כוח אדם. כן הוזכר בדו"ח המבקר מי ששימש בעבר עוזר מנכ"ל הרכבת ויו"ר ועד הפקידים בה החל לעבוד כמחזק ברגים בשנת 2002, אך לאחר חצי שנה הפך לרכז מינהלי, ללא כל ניסיון והכשרה בתחום. תוך ארבע שנים הוכפל שכרו "ההנהלה עודדה עובדים להביא קרובים", אמר. עוד הוזכרה רכזת שכר, שלא פחות מארבעה קרובי משפחתה עובדים ברכבת, כולל חמותה. מהרכבת נמסר ההודעה בזו הלשון: "הנהלת רכבת ישראל תשתף פעולה עם משטרת ישראל ורשויות החקירה ככל שיידרש, על מנת לסייע למצות את החקירה ולהגיע לחקר האמת במהירות וביסודיות האפשרית, לטובת כל הצדדים המעורבים בפרשה זאת". עוד אומרים בכירים ברכבת כי מאז נכנסה לתפקידה הנהלה חדשה, ובראשה המנכ"ל מר' יצחק הראל, שונו הנהלים, ובכלל זאת נהלים הנוגעים לקבלת עובדים חדשים ולקיום מכרזים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה