יום שני, 19 בינואר 2009

שלום לך בוש ולא...


יום לפני שהוא מפנה את הבית הלבן, ניצלו עיתוני העולם את ההזדמנות האחרונה לבקר את נשיא ארה"ב היוצא, אם לא לחבוט בו פעם אחרונה. "בוש היה אסון גמור", פסק ה"טורונטו גלוב"; הוא הרס את הכלכלה, גרס ה"דיילי מייל" הבריטי, ואילו "לה מונד" קבע: בוש - הנשיא הקטסטרופלי ביותר אי פעם
פובליציסטים ובעלי טור בעיתוני העולם חבטו היום (ב') פעם אחרונה בנשיא ארצות הברית היוצא ג'ורג' בוש, והאשימו כי מנהיגותו הכושלת והיהירה פגעה במעמדה של אמריקה בעולם. בכמה מאמרי מערכת ציינו הכותבים כי ייתכן שההיסטוריונים יהיו עדינים יותר כלפי בוש - מאשר הפובליציסטים, המחברים את "הגרסה הראשונה" של ההיסטוריה בעולם. מי שחיפש נקודת אור בתקופת כהונתו של בוש - מצא אותה בדמות העובדה שמאז 11 בספטמבר 2001, לא נפלה ארה"ב קורבן למתקפת טרור נוספת. "בוש היה מנהיג חלש, והתפקיד פשוט הימם אותו", טען מאמר המערכת של העיתון הגרמני "זודוייטשה צייטונג", תחת הכותרת "הכישלון". "הוא החליף בין עקשנות לדבקות בעקרונות. אמריקה הפכה לבלתי סובלנית - וייקח לה זמן רב לשקם את הנזק הזה". הפובליציסטים חבטו בבוש בשל שתי המלחמות הבלתי-נגמרות שאליהן גרר את ארה"ב, בגלל שמדיניותו הכלכלית הביאה למשבר בכלכלה האמריקנית והעולמית, לאור העובדה שקיבל את המדינה בעודף תקציבי והוא מעביר אותה לידיו של ברק אובמה בגרעון אדיר, וכן בזכות מדיניותו בתחום הסביבה וזכויות האדם, שפגעו במוניטין של אמריקה.

ההישג: מניעת פיגועים נוספים
בכמה מאמרי מערכת קיבל בוש קרדיט על כך שהגן על ארה"ב מפני פיגועי טרור לאחר מתקפת הטרור הקשה של 11 בספטמבר. באופן בלתי מפתיע, מאמרי המערכת המפרגנים ביותר היו אלה שהתפרסמו בעיתונות הישראלית - למרות שגם שם ציינו את כוונותיו הטובות אך לא בהכרח את הישגיו. "מבין כל הנשיאים האמריקנים ב-60 השנה האחרונות, קשה לחשוב על ידיד טוב יותר לישראל מאשר ג'ורג' בוש", כתב ה"ג'רוסלם פוסט" במאמר המערכת שפרסם במהלך ביקורו האחרון של בוש. בשבוע שעבר כתבה הפובליציסטית קרוליין גליק כי בוש "מכיר בעובדה שישראל וארה"ב חולקות את אותם אויבים, המבקשים להשמיד אותנו מאחר שאנחנו מייצגים את אותו העקרון: חופש. אבל בוש מעולם לא למד לתרגם את עמדותיו האישיות לכדי מדיניות".ה"טורונטו גלוב" הקנדי היה נחרץ ביותר בסיכום כהונתו של בוש. "להתראות לנשיא הגרוע ביותר אי פעם", הכריזה הכותרת של מאמר המערכת. "בוש היה אסון גמור, ונכשל בכל סוגיה משמעותית - החל בפלישה לעיראק, דרך ההתחממות הגלובלית והטיפול בהוריקן קתרינה, וכלה במשבר ההכישלון העיקרי: הכלכלה"בוש משאיר את הכלכלה בהריסותיה", טען ה"סנדיי טיימס" הלונדוני. במאמר המערכת נטען כי בתקופתו של בוש, החוב הלאומי האמריקני ושיעור האבטלה כמעט שהכפילו את עצמם פי שניים. גם ה"דיילי מייל" הבריטי טען כי בוש קיבל את ארה"ב עם עודף תקציבי של 128 מיליארד דולר, והוא מעביר אותה לידיו של ברק אובמה עם גרעון של 482 מיליארד דולר. "הוא משאיר את העולם להתמודד עם המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז שנות השלושים של המאה הקודמת, המזרח התיכון עולה בלהבות ומעמדה של ארה"ב בעולם הוא בשפל של כל הזמנים". "ואיך תשפוט ההיסטוריה את ג'ורג' וו' בוש? האם גם אנחנו, אם לומר זאת בלשונו, 'המעטנו בחוסר הערכתו'?", הוסיפו ותהו מחברי מאמר המערכת של ה"דיילי מייל". "מצד שני, בתקופתו, לאור מאמציו להגן על ארה"ב, ארגון הטרור אל-קאעידה נחלש מאוד". ה"סידני מורנינג הרלד" האוסטרלי התלונן על מה שכינה "העדר הסקרנות של בוש בתחומים בינלאומיים". במאמר מערכת תחת הכותרת "להתראות למפקד העליון הפגום והבלתי-פופולרי", חלק העיתון גם שבחים לבוש - על כך ששיפר את היחסים עם סין והודו ובזכות מאמציו למגר את האיידס באפריקה. הוא חזה כי בעתיד, היסטוריונים יראו את בוש באור חיובי יותר. אך העיתון הצרפתי "לה מונד" סבר אחרת. "קשה יהיה למצוא היסטוריון שלא יטען כי בוש היה הנשיא הקטסטרופלי ביותר שהיה לארה"ב אי פעם", טען היומון הצרפתי. "יש לו רק הצלחה אחת: מאז 11 בספטמבר 2001 לא אירע כל פיגוע על אדמתה של ארה"ב. אבל הוא אינו משתווה לרשימת הכישלונות שבראשה ניצבת המלחמה בעיראק".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה